Des del SEIME-FEPOL, us informem dels aspectes més destacats de la tercera reunió de la Mesa de Negociació, celebrada avui amb el subdirector general de recursos humans i les organitzacions sindicals representatives.
1. Repàs de la reunió anterior i objectius
En la reunió anterior, les organitzacions sindicals vam exposar propostes per recuperar el poder adquisitiu perdut i millorar les condicions laborals del Cos de Mossos d’Esquadra. Es va acordar centrar els esforços en dos eixos principals:
Un increment retributiu que equilibri les diferències entre categories i grups.
Una reducció de la jornada laboral anual.
En aquesta tercera reunió, hem aprofundit en la qüestió de la reducció horària, amb l’Administració presentant dades concretes sobre l’impacte en els quadrants de treball i les organitzacions sindicals exposant les nostres propostes.
2. Propostes sindicals sobre la reducció horària
Des de FEPOL, hem reiterat la nostra demanda d’una reducció de la jornada laboral anual a 1,520 hores. Aquesta reducció suposa passar de les 1,680 hores actuals a 1,520 hores, un total de 160 hores menys, amb l’objectiu de millorar la conciliació familiar i laboral i apropar-nos als estàndards europeus. Hem insistit que aquesta mesura ha d’anar lligada a l’eliminació del romanent, una pràctica que considerem perjudicial per al dret al descans i la desconnexió dels agents.
Com a FEPOL hem defensat també la reducció a 1,520 hores, argumentant que és una xifra ja implementada en altres col·lectius i que garanteix el dret a la desconnexió. Hem proposat un complement de disponibilitat de caràcter voluntari (6 dies lliures anuals, amb una compensació de 235 euros/mes per 14 pagues, equivalent a 3,290 euros/any) per cobrir necessitats operatives sense recórrer al romanent.
3. Anàlisi de l’impacte de la reducció horària
L’Administració ha presentat una anàlisi detallada de l’impacte de la reducció horària en els quadrants de treball actuals (Q5, Q3, 7x7, i altres), proposant tres escenaris:
1,620 hores: Amb 180 hores de vacances, implicaria desplanificar entre 21 i 52 hores anuals, segons l’escamot (ex.: Q5).
1,600 hores: Augmentaria la desplanificació a 41-72 hores.
1,575 hores: El límit màxim proposat per l’Administració, requeriria desplanificar entre 66 i 97 hores, un escenari considerat “assumible” per a alguns quadrants, però “hostil” per a d’altres com el Q3 de 8,5 hores, descartat per un excés de 132 hores a desplanificar.
Per mitigar l’impacte, l’Administració ha suggerit augmentar les vacances anuals de 180 a 200 hores. Això reduiria les hores a desplanificar:
Amb 1,575 hores i 200 hores de vacances, el Q5 passaria a desplanificar 46-77 hores, i el Q3, 17-45 hores.
En el quadrant 7x7, el romanent actual de 131 hores es reduiria a 34-46 hores, mentre que en unitats com ARRO i BRIMO, es desplanificarien 72-105 hores, un escenari “assumible” segons l'administració.
4. Demandes específiques de l’escala intermèdia
Des del SEIME-FEPOL, hem posat l’accent en les necessitats de l’escala intermèdia. Hem exigit que la reducció horària tingui en compte les particularitats d’aquest col·lectiu, especialment sergents/es i sotsinspectors/es, que sovint assumeixen activacions imprevistes fora de l’horari planificat sense una regulació clara de guàrdies.
Hem proposat un complement de disponibilitat específic per a l’escala intermèdia i el dret a la desconnexió digital, emparat per normativa europea.
Hem subratllat que qualsevol acord ha de prioritzar les necessitats operatives i retributives de l’escala intermèdia, garantint compensacions justes per a les funcions de comandament de la nostra escala de comandament.
5. Posició de l’Administració i límit de 1,575 hores
El subdirector general de recursos humans ha defensat que 1,575 hores és el “topall màxim” negociable, basant-se en el marc de 35 hores setmanals per 225 jornades. Ha argumentat que reduccions com les 1,520 hores proposades per FEPOL generarien un volum d’hores a desplanificar “excessiu” que podria comprometre la prestació del servei.
Ha obert la porta a augmentar les vacances a 200 hores com a mesura compensatòria, però ha rebutjat el complement de disponibilitat , al·legant que no s’ajusta als principis de flexibilitat operativa, capacitat operativa i gestió eficient dels recursos. Ha destacat que la reducció a 1,575 hores ja suposa una millora significativa respecte al decret de 1996 (1,680 hores).
També ens ha manifestat que la seva previsió de millora retributiva a d'anar directa a la millora del complement especific, no volen entrar negociar altres complements.
6. Resposta de l’Administració
El subdirector general ha reconegut la necessitat de millorar les condicions laborals, però ha insistit en els límits pressupostaris i operatius. Ha rebutjat el complement de disponibilitat, defensant que la flexibilitat ha de ser gestionada per la direcció operativa mitjançant hores extres i operacions especials, i no amb complements fixos. Ha obert la porta a discutir increments retributius en futures reunions, vinculant-los a l’abast de la reducció horària (ex.: 1,620 hores o 1,575 hores tindrien diferents implicacions econòmiques). Ha instat els sindicats a ser “realistes”, destacant que la reducció a 1,575 hores (105 hores menys que les 1,680 actuals) és un guany notable.
Des de FEPOL, hem exigit que la pròxima proposta inclogui xifres concretes d’increments retributius.