Situació actual de la consolidació al Grup B. Fins quan?
A continuació, us detallem un resum de les darreres gestions i avanços en la consolidació del canvi al Grup B, amb la finalitat d’aconseguir un reconeixement just i una equiparació salarial coherent amb les responsabilitats dels llocs de treball. A continuació, exposem els diferents àmbits i aspectes abordats en les reunions i decisions recents en aquest procés de consolidació.
Compromís del Govern per a la Creació d’un Grup de Treball
Durant la sessió del Consell de Policia del passat 1 de març de 2024, les autoritats van expressar la seva voluntat i compromís d’iniciar un grup de treball específic per al canvi del grup C1 al Grup B. Es va reiterar que aquest canvi és complex i requereix un marc legal establert pel Govern de la Generalitat de Catalunya per tal de regular el nou Grup B i els cossos o escales que hi passaran a formar part. El SEIME-FEPOL continuarà vetllant per tal que aquest compromís es compleixi, i que s’activin les mesures necessàries per articular el marc normatiu pertinent.
Reunió amb el Consell Executiu i el Departament d’Interior sobre la Consolidació al Grup B
El maig de 2023, el Consell Executiu del SEIME-FEPOL es va reunir amb el Director General de la Policia, la Sotsdirectora de Recursos Humans i la Secretaria General del Departament d’Interior per avançar en el canvi de grup per als membres de l’Escala Intermèdia cap al Grup B. En aquesta trobada es van abordar tres àmbits de treball, també anomenats "calaixos", que comprenen els punts següents:
1. **Funció Pública**: Ens informen que s’ha contractat personal administratiu expressament per dur a terme les tasques administratives que requereix el canvi al Grup B. Tanmateix, no es disposa d’una previsió clara de quan es completaran aquests tràmits, ja que diferents factors i procediments burocràtics poden endarrerir el procés.
2. **Formació i Homologació d’Estudis a Tècnic Superior**: Per accedir al Grup B, s’exigeix que els aspirants tinguin el títol de Tècnic Superior. Es va discutir que, per homologar els estudis actuals dels membres de l’Escala Intermèdia al nivell de Tècnic Superior, es requeriria un curs de llarga durada (fins a 600 hores, similar a un curs de sergent). Donada aquesta càrrega formativa, s’està estudiant la possibilitat d’homologar hores de pràctiques o de formació realitzades en altres cursos a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC). Així mateix, es va informar que les gestions amb el Ministerio de Educación han estat infructuoses fins al moment, sense resposta a les sol·licituds d’homologació. Per això, es considera viable crear un títol propi, en col·laboració amb el Departament d’Educació, que seria vàlid per a Catalunya.
3. **Desenvolupament i Convalidacions**: Es va plantejar la possibilitat de facilitar l’homologació per aquells membres de l’Escala Intermèdia que no disposen de la titulació de Tècnic Superior mitjançant convalidacions de competències. Aquest procés valoraria l’experiència professional, amb opcions com un examen o una avaluació de competències.
Resolució de la Secretaria d’Estat de la Funció Pública: Nous Intervals Retributius per a l’Administració General de l’Estat
En el marc estatal, el passat 7 de maig, la Secretaria d’Estat de la Funció Pública va emetre una resolució per aplicar el Reial Decret Llei 6/2023. Aquest decret estableix nous intervals de classificació professional en l’Administració General de l’Estat, modificant els nivells assignats als llocs de treball en cada grup o subgrup, amb els nivells següents:
| Grup o Subgrup | Nivell Mínim | Nivell Màxim |
| Grup A1 | 24 | 30
| Grup A2 | 20 | 26
| Grup B | 18 | 24
| Grup C1 | 16 | 22
| Grup C2 | 14 | 18
Aquesta resolució estableix que els departaments ministerials i altres entitats estatals tenen un termini d’un mes per adaptar les seves Relacions de Llocs de Treball (RLT) a aquests nous intervals, cosa que implicarà una modificació en els complements de destinació i, conseqüentment, un increment retributiu per a molts treballadors. Els nous intervals retributius també seran aplicables a les Administracions Locals, en compliment de l’Article 3.1 del RD 861/1986.
Situació a l’Administració de la Generalitat: Greuge Comparatiu
Malgrat aquests canvis en l’àmbit estatal, no existeix cap normativa que obligui les Administracions Autonòmiques a adequar els intervals retributius de manera automàtica. Així, a l’Administració de la Generalitat els intervals retributius continuen en nivells inferiors respecte als nous valors establerts en l’Administració General de l’Estat, tal com es mostra a continuació:
| Grup o Subgrup | Nivell Mínim | Nivell Màxim |
| Grup A1 | 20 | 30
| Grup A2 | 16 | 26
| Grup C1 | 12 | 22
| Grup C2 | 10 | 18
| AP | 8 | 14
Aquest desajust retributiu representa un greuge comparatiu per als treballadors de l’Administració de la Generalitat en relació amb els seus homòlegs de l’Administració General de l’Estat. El SEIME considera imprescindible que s’abordi aquest desequilibri i continuarà pressionant per trobar una solució que permeti la igualtat retributiva entre tots els cossos i escales funcionals.
Estem compromesos a fer un seguiment exhaustiu del procés de consolidació al Grup B, amb la finalitat d’assegurar que els drets dels treballadors es respectin en tot moment. Es continuarà negociant amb les autoritats competents per garantir que els compromisos adoptats es materialitzin en accions concretes, especialment en relació amb:
- La posada en marxa de les bases legals necessàries.
- La implementació d'homologacions per a Catalunya que permeti l’accés al Grup B.
- La revisió dels intervals retributius per tal d’alinear-los amb els establerts en l’Administració General de l’Estat i evitar greuges comparatius.
Agraïm la paciència i la confiança de l’Escala Intermèdia mentre seguim treballant per defensar els vostres interessos. Fins Quan la nostra administració autonòmica podrà mantenir quatre categories i dues escales amb funcions diferents dins del mateix grup?