COMUNICATS, ACCIÓ SINDICAL 
Reunió amb el nou Departament d'Interior 
 
Ahir, 24 d'octubre del 2024, el Sindicat de Comandaments de l'Escala Intermèdia va mantenir una reunió amb el nou equip del Departament d’Interior i Seguretat Pública per exposar les nostres preocupacions i reivindicacions. Una reunió inicial que va servir per abordar diversos temes que considerem clau per a la millora de les condicions laborals dels nostres afiliats i per a la bona marxa de la institució.

Manca d'efectius:
Un dels primers punts que vam posar sobre la taula és la manca generalitzada d'efectius, especialment en les categories de sotsinspector i sergent, que afecta la capacitat operativa i organitzativa del cos. Aquesta mancança està generant una sobrecàrrega de treball entre els comandaments, obligant-los a assumir més responsabilitats de les que es poden gestionar adequadament. Això es veu agreujat per la falta d'un pla clar per a incorporar nous efectius en aquestes categories. La institució no pot seguir funcionant amb el nombre actual d'efectius, ja que això posa en risc tant la salut laboral dels comandaments com l'eficàcia operativa. La manca de personal fa que en moltes ocasions els comandaments hagin d'assumir tasques pròpies d'altres categories o cobrir mancances en altres unitats, fet que genera una situació insostenible.
Des del Departament varen reconèixer la falta d'efectius, especialment en l'escala intermèdia, i va afirmar que ja s'ha iniciat un procés per ampliar les convocatòries i garantir l'entrada de nous membres en les pròximes promocions. No obstant això, no es va proporcionar un calendari clar sobre quan aquestes ampliacions es faran efectives. 

Promocions i concursos:
En aquest apartat, vam fer especial èmfasi en la manca de compliment dels acords de promoció interna assolits durant l'anterior legislatura. En particular, vam assenyalar que la promoció territorial, que havia de facilitar l'accés a posicions superiors en regions allunyades dels centres principals, encara no s'ha implementat. També vam plantejar el malestar existent amb el sistema de gestió de places provisionals, on hi ha una evident manca de transparència i de garanties d'equitat en la distribució. La promoció interna és essencial per garantir una carrera professional digna als nostres afiliats, especialment aquells que treballen en regions allunyades i que han de poder accedir a posicions de comandament sense haver de desplaçar-se constantment. La gestió de les places provisionals ha estat poc transparent, i en molts casos les decisions no responen a criteris objectius ni clars. És necessari establir un procediment que garanteixi la igualtat d'oportunitats i l'accés just a les promocions.
Ens responen amb referència a la promoció territorial que són conscients de la necessitat d'implementar aquesta mesura, però varen subratllar que la seva aplicació requereix ajustaments estructurals que encara no s'han completat. Sobre les places provisionals, van admetre que caldria una revisió del sistema actual i van expressar la voluntat de treballar amb els sindicats per establir criteris més objectius i transparents.

Increments retributius:
Hem deixat clar que amb el darrer acord de 2023 no han estat assolides les millores econòmiques reclamades per la major part del col·lectiu tant pel que fa a l'escala intermèdia, com tampoc de l'escala bàsica. Per aquest motiu, hem reclamat iniciar negociacions per assolir una pujada lineal que afecti l'escala intermèdia i bàsica.

Un altre punt crucial que vam abordar és el tractament retributiu de l'escala intermèdia. Pel que respecta als sotsinspectors/es els recordem que a l'acord del 2023 han sortit greument perjudicats, per aquest motiu, sol·licitem un interlocutor i una reunió específica per tractar aquest tema i dur endavant una millora econòmica de caire lineal . La consellera ens respon que hauran de fer una "revisió" sobre aquesta problemàtica. En tot cas, l'objectiu és iniciar una línia de treball i seure a parlar en detall d'aquesta qüestió.

Pel que respecta als sergents/es exposem que des de la nostra organització sindical no entenem com un caporal de nivell 4 continua cobrant 600 bruts anuals més que un sergent de nivell 1 (per exemple un sergent/a d'Arset o Apen). Amb relació als sergents/es que fan funcions de cap de torn, continuem demananant el nivell 18.2 per totes les funcions i responsabilitats que li són atribuïdes (càmeres de gravació, tàsser, supervisió i coordinació dels incidents...), no entenem que estigui cobrant només 160 euros més bruts anuals que un caporal de nivell de nivell 4. No ho entenem , entre altres motius, perquè l'acord que varen signar les escales executiva i superior es justificava dient, entre altres coses, que un sotsinspector/a no podia cobrar un sou similar a un inspector/a. Sembla que la vara de mesurar no és la mateixa quan ens referim a certes escales de comandament i, per això, els hem demanat la reparació d'aquesta injustícia.

Problemes a les OAC's / GAV's:
Els exposem els mateixos arguments que podeu trobar el comunicat següent: https://seime.cat/seimeweb/article?item=Zac5cGPNaGW2bzHnOQXtwQ== . La consellera ens respon que ja en son conscients d'aquesta problemàtica i que s'hauria de revisar i veure quin recorregut pot tenir la possible solució.

Calendarització de promocions
Una altra de les nostres principals reivindicacions és la falta de previsibilitat en la calendarització de les promocions i concursos de provisió de llocs de treball. Aquesta incertesa genera una gran frustració entre els comandaments, que no poden planificar adequadament la seva carrera professional. Demanem una calendarització clara, fixa i pública que permeti als nostres afiliats conèixer amb antelació les oportunitats de promoció. És imprescindible establir una calendarització clara i fixa per a les promocions, concursos i places provisionals. Aquesta previsibilitat és essencial per garantir la planificació professional i la seguretat laboral dels nostres membres. No podem permetre que els comandaments es trobin en una situació d'incertesa constant respecte a les oportunitats de promoció.
La direcció va reconèixer la importància d'una millor calendarització i es va comprometre a treballar en un sistema que ofereixi més previsibilitat. No obstant això, no es va proporcionar un calendari concret ni es va detallar quan es podrien veure implementades aquestes mesures. Queda clar que la intenció existeix, però encara calen avenços més substancials.

Reconeixement de la disponibilitat via mòbil i horaris
Vam insistir en la necessitat de reconèixer formalment la disponibilitat dels comandaments. Sovint, els comandaments de l'escala intermèdia reben trucades i sol·licituds fora de la seva jornada laboral, especialment en situacions operatives d'urgència. Aquestes trucades, malgrat ser freqüents, no estan regulades ni compensades, cosa que crea una sobrecàrrega no reconeguda. Els comandaments no poden seguir assumint responsabilitats operatives fora de l'horari laboral sense compensació. Això no només és una qüestió econòmica, sinó també de justícia laboral. El dret a la desconnexió digital s'ha de respectar per garantir l'equilibri entre la vida laboral i personal.
El Director General discrepa en aquest punt, ens respon que  el complement específic  és el que cobreix aquesta disponibilitat. Ens comenta que en un futurible cos de 20.000 efectius  hauria de funcionar amb poca gent pendent del telèfon, que el CME hauria de garantir que té una escala suficient de comandament les 24 hores.  Tot i això, pot entendre que una especialitat molt concreta i petita no es pot permetre que estiguin 24 hores operatius, però això s'ha de resoldre amb increment d'efectius.
Respecte al tema horari també hem expressat la necessitat d'adaptar els horaris als estandars europeus, no es necessari que tota la escala de comandament romangui en les dependències policials fins les 18:00 i es podrien anar implementant jornades de caràcter intensiu en determinats llocs, la qual és una demanda de molts comandaments que volen una millor conciliació horària amb les seves families. 

Guàrdies: 
Hem exposat que en regions petites cal tenir en compte membres de l'escala intermèdia que vulguin entrar en la roda de guàrdies de comandaments.

Reforma del règim disciplinari:
Un dels punts finals abordats va ser la reforma del règim disciplinari, especialment pel que fa a la tipificació de faltes greus i molt greus. Vam posar de manifest que el règim actual és desproporcionat en comparació amb altres cossos, ja que moltes faltes classificades com a greus podrien ser tractades de manera més flexible. En molts casos, les faltes classificades com a molt greus no justifiquen unes sancions tan desmesurades. Proposem una revisió del règim per adequar-lo a la realitat actual, tenint en compte les bones pràctiques d'altres cossos.
Ens responen que el règim disciplinari actual podria necessitar ajustaments i es va comprometre a treballar amb els sindicats per revisar-lo. No obstant això, es va subratllar que aquest procés requerirà temps i una anàlisi detallada de les conseqüències de qualsevol canvi que es pugui introduir.


Des del Seime reiterem el nostre compromís de seguir treballant per millorar les condicions laborals dels nostres afiliats i per garantir que les seves responsabilitats siguin reconegudes i compensades de manera justa.               
 
DATA:24 de Octubre de 2024
 
ARXIU - Consulta mensual
 
Política de Cookies